Het afhaalpuntenprobleem

We hebben een probleem met afhaalpunten in de Generaal Cronjéstraat. Langzaam maar zeker verdwijnen deze en wordt ons leven eigenlijk volledig ontregeld. We moeten verder lopen voor hetzelfde pakket, de wachttijden zijn langer en de medewerkers van afhaalpunten worden onvriendelijker, waardoor het ophalen van pakketten grimmiger en grimmiger wordt.

In de eeuw van de pakketjes zijn afhaalpunten de steunpilaren van de samenleving. Je vindt ze in onder andere kapsalons, dierenwinkels en speelgoedwinkels. Alleen PostNL bezorgt al 1,1 miljoen pakketten per dag en deze worden over het algemeen altijd precies bezorgd op het moment dat de ontvanger net even naar de bakker is gelopen voor een broodje, waardoor het stappenplan wordt getriggerd; stap 1) buren, stap 2) afhaalpunt.

Bij veel webwinkels kun je er daarnaast ook voor kiezen het pakket rechtstreeks bij een afhaalpunt te laten bezorgen, waardoor je het ongemak van bij de buren aanbellen, kunt voorkomen. En belangrijk, een afhaalpunt is meer dan zijn naam, want je kunt er ook heen om je pakketje weer te retourneren. En gezien de meeste mensen hun kleding in 2 of 3 maten bestellen om thuis te kunnen passen, gaat er voor iedere bestelde trui, weer een pakket met 2 truien retour.

Tijdens de coronapandemie was het afhaalpunt een lifeline voor consumenten die tijdens een lockdown wilde blijven shoppen, maar ook een lifeline voor winkels die graag iets wilden blijven doen. In de Generaal Cronjéstraat kon je daarom tijdens de lockdown pakketjes ophalen en retourneren bij onder andere Dierenspeciaalzaak Hoeben, Hair & Beauty Bar Haarlem, HEMA, Shoeby, De Geurboetiek en Bruna.

Die laatste ging al snel weer dicht, omdat de medewerkers het vervelend vonden dat mensen ook dingen wilden kopen in hun winkel en zij dit moesten weigeren, waardoor de andere afhaalpunten direct zwaarder belast. Toch werd het nooit zo nijpend als deze afgelopen maand.

Alle winkels met een afhaalpunt merkten dat het afhaalpunt geen omzet toevoegt, maar juist kannibaliseert op hun normale werkzaamheden in de winkel. De dames van Shoeby waren meer bezig met het scannen van pakketjes dan met het juiste mode-advies geven aan hun klanten en het magazijn van HEMA was volledig gevuld met pakketten in plaats van met hun eigen assortiment. Om nog maar te zwijgen over de impact op medewerkers, want dacht je eerst nog gewoon kapper te worden, ben je nu ineens pakketsorteerder. De vriendelijke glimlach van de meeste medewerkers veranderde al snel in het logo van rapgroep Onyx als je de woorden ‘pakket’ en ‘ophalen’ over je lippen perste.

Het resultaat is dat in 1 maand de afhaalpunten verdwenen bij HEMA, Shoeby, De Geurboetiek en Hair & Beauty Bar en we nu dus met een probleem zitten. DHL heeft gelukkig nog wel de Intertoys weten te werven als afhaalpunt, maar een van de werknemers daar gaf na de eerste week al aan ontslag te hebben genomen vanwege zijn gewijzigde takenpakket. Oh, ik heb inmiddels begrepen dat ook Intertoys gestopt is. Het wordt erger en erger en erger.

Dus hierbij een oproep, nee, een noodkreet; wie komt ons helpen? Anybody? Please? Er is nog wel wat leegstand in de Generaal Cronjéstraat, dus wie opent het eerste pakket-only concept? Ik ben best bereid 10 euro te doneren voor de eerste maand huur, en mijn buren ook. Dan hoeven we tenminste niet meer verontschuldigend bij elkaar aan te bellen.

Tekst

 
 

OOK LEUK

 

OOK LEUK

ADVERTENTIE

VOLG ONS

 
Vorige
Vorige

De donkere vooruitgangstraat 

Volgende
Volgende

De vrouw als manwijf of muze?