Vooruitgang

Haarlem verbiedt vleesreclame in de openbare ruimte. Het nieuws ging viral en voor even was ons mooie Spaarnestadje het middelpunt van de wereld. En dat ook nog eens een keer niet met slecht nieuws, een ramp of een misdaad, maar met goed nieuws, positief nieuws. Haarlem was wereldnieuws omdat het wil oplossen, bijdragen, meedenken en innoveren. Prachtig.

Belangrijk om te weten voor de rest van deze column, ik ben een vegetariër. Nu zo’n 3 jaar. Daarvoor at ik wel vlees, ik ben ermee opgevoed. Balletje gehakt, slavink, schnitzel, saté. Iedere dag at ik vlees met namen die we bedacht hebben om onze gedachten af te leiden van wat we eten; dood dier. Vlees eten begon me echter steeds meer tegen te staan, vanwege het milieu, mijn gezondheid en het ongekende dierenleed dat ermee gepaard gaat. 

Ik minderde eerst mijn consumptie, maar na een filmpje over de varkensslacht, was ik klaar. Dit kon ik niet verantwoorden. Het is niet ok. De slacht niet, de levensomstandigheden van varkens, koeien en kippen niet en de effecten op het milieu zijn al helemaal niet ok. Het is ook niet meer te weerleggen; de uitstoot, de ontbossing, de vervuiling en het extreme watergebruik, het is allemaal aantoonbaar waar. En een ramp. Die we moeten stoppen.

Chapeau voor de gemeente Haarlem dus. Het verbieden van vleesreclame draagt bij aan het oplossen van deze ramp. Als we minder in de verleiding komen om vlees te eten en daarom iets vaker vegetarische keuzes maken, boeken we vooruitgang. 

Maar vooruitgang gaat nooit in een rechte lijn. Twee stappen vooruit, een stap terug, maak kennis met de vleeslobby die zich heeft verenigd in de klinkende naam Nederland Vleesland. Deze partij is, nu het nog kan, een abri campagne gestart in Haarlem met de boodschap: “dit is geen vleesreclame” met daarbij een afbeelding van een hamburger met een zwart censuur balkje over het vlees. 

Nederland Vleesland vindt dat vlees gedemoniseerd wordt, maar zegt zelf wel op hun website dat 94% van alle Nederlanders vlees eet. Ze voelen zich zo bedreigd door de gemeente Haarlem, Vivera, Valess en Beyond, dat ze posters op gaan hangen. Posters die het eerlijke verhaal over vlees moeten vertellen. Maar waarom dan een foto van een hamburger, waar ook een vegetarische burger tussen past? Waarom dan niet een foto van een kalf die gescheiden wordt van zijn moeder? Of van een varkentje dat opgepropt in een hok zonder ruimte naast andere varkentjes ligt? Of van een kip dat zo vet wordt gemest dat het bijna bezwijkt aan zweren?

Het zijn posters tegen vooruitgang, posters met de boodschap “waar smaken verschillen”. Alleen het gaat niet om smaak, want ik ken geen enkele carnivoor die het doorheeft dat er een vegetarische burger op zijn hamburgerbroodje zit als de klodders mayonaise langs zijn kin druipen. Het gaat om niet mee willen met vooruitgang, het gaat om een totaal gebrek aan empathie en eigenlijk hoop ik alleen maar dat Nederland Vleesland met deze campagne meer mensen over de streep trekt om nu dan eindelijk echt vegetariër te worden. 

Tekst

 
 

OOK LEUK

 

OOK LEUK

ADVERTENTIE

VOLG ONS

 
Vorige
Vorige

Haarlemmer schrijft imponerende familiegeschiedenis

Volgende
Volgende

Eefje de Visser: Opzwepende muziek & spetterende lichtshow