Goldband doet gewoon alles goed

Toen de kaartverkoop startte voor het concert van Goldband in Patronaat, hebben ruim 8000 mensen geprobeerd om een van de ongeveer 1000 beschikbare kaarten te bemachtigen. Velen grepen dus mis. De gelukkigen die wel een kaart wisten te bemachtigen, verzamelden zich afgelopen vrijdag in Stage 1 voor het optreden van de 3 immens populaire Hagenezen. Haerlems Bodem was erbij.

In de rij voor Goldband

Al om half zeven meldt de eerste bezoeker zich bij de deur van Patronaat. Het is een fan die vanuit België is afgereisd naar Haarlem om de band te zien. Hij maakt zich zorgen wanneer hij denkt dat onze redacteur en fotograaf ‘voor proberen te dringen’ in de rij. Gelukkig weten we hem gerust te stellen. De rest van het wachtende publiek bestaat over het algemeen uit casual maar modebewust geklede, frisgewassen, zelfverzekerde Millennials en hier en daar een verdwaalde 40-plusser. Wanneer de deuren uiteindelijk open gaan, de zaal zich heeft gevuld en het (helaas niet noemenswaardige) voorprogramma voorbij is, wordt langzaam de opgewonden sfeer in de zaal voelbaar; Haarlem is klaar voor Goldband!

Een show die de zintuigen op scherp zet

Na enige vertraging komt de band op theatrale wijze het podium op. Het publiek verwelkomt hen met een oorverdovend gejuich en dat is ook meteen de aftrap van een feest dat de zaal letterlijk doet schudden. De indrukwekkende lichtshow blijkt een uitdaging om te fotograferen, maar draagt wel bij aan het gevoel naar een band te kijken die niet van plan is om even snel hun liedjes af te draaien. Goldband trakteert hun fans op een show die alle zintuigen op scherp zet. Met hun herkenbare sound lijken ze alles wat goed was aan de jaren 80 en 90 (Glam Rock gitaarsolo’s, elektronische nederpop dansdeuntjes en een vleugje gabber) te hebben overgoten met hun eigen unieke muzikale sausje. Hoewel het een beetje voelt als een gimmick, kan het publiek er overduidelijk geen genoeg van krijgen. Een knap staaltje entertainment pur sang.  

Sexy stucadoors

Toch lijken de drie Haagse frontmannen, Karel Gerlach, Boaz Kok en Milo Driessen, op aandoenlijke manier ook een beetje klungelig. Het is niet helemaal duidelijk of dit onderdeel is van de act of dat het voortkomt uit het feit dat de mannen eigenlijk nog steeds doodgewone stucadoors zijn die ‘toevallig’ op het podium zijn beland. Zeker is wel dat het werkt. Ze zijn ‘nerdy cool’. En aan de reacties van de vrouwelijke helft van het publiek te merken, zijn ze eigenlijk een soort out-of-the-ordinary sekssymbolen. Helemaal wanneer de mannen één voor één hun goedgevormde bovenlijven ontbloten.

Het kan niet gek genoeg

De ene hit na de ander komt voorbij: Alles Kapot, Ik haat je, Ja ja nee nee, Kinderwens en natuurlijk Noodgeval. De zaal brult alle nummers braaf mee. Wanneer onverwacht zangeres Maan het podium opkomt om de meest recente single ‘Stiekem’ mee te zingen, is het feest compleet. Steeds wanneer je denkt dat het niet gekker kan worden, doen de mannen er een tandje erbij. Half-ontblote mannen met zwaaiende ADO-vlaggen en stampende beats die de veren waarop Stage 1 rust flink op de proef stellen. Op verzoek van de band vliegen bij het laatste nummer ‘Witte Was’ ook de shirts van vele fans door de lucht. 

Een cadeautje

Goldband laat zien dat je met de juiste ingrediënten de hitlijsten en de harten van muziekminnend Nederland kan veroveren. Aangezien de mannen inmiddels eigenlijk alleen nog maar in de allergrootste zalen spelen, was het een cadeautje om ze te mogen ervaren in de ‘intieme’ setting van Patronaat. We hopen dat zij het ook een feestje vonden. 

Meer muziek van eigen bodem? Lees dit artikel eens.

Fotografie: Sandra Reeb-Gruber

Tekst

 

Beeld

 

OOK LEUK

 

OOK LEUK

ADVERTENTIE

VOLG ONS

 
Vorige
Vorige

Dichter zonder Dak

Volgende
Volgende

Kunstlijn 2022