Marleen van SUPmission won de Libelle Ster award 2021: ‘Niks doen is gewoon geen optie’

‘Suppen met een missie’ begon als een nuttige lockdownactiviteit, maar groeide al snel uit tot een succesvolle stichting met veel gedreven aanhangers. Haerlems Bodem ging langs bij Marleen Zwartkruis van SUPmission: de grote winnaar van de Libelle Ster award 2021. Inmiddels werkt zij ook buiten de Haarlemse grachten aan het creëren van milieubewustzijn: ‘Niks doen is gewoon geen optie.’

Hoe het begon

Tijdens een van de eerste lockdowns zag Marleen’s vriendin Karen, tijdens het suppen door de grachten, hoe vervuild het water was. Het was mooi weer, iedereen ging naar buiten om te wandelen en langs het water en in parken te zitten. Ze besloot een vuilniszak mee te nemen op haar plank en begon simpelweg alle troep te verzamelen. “Toen zij hiermee voor het eerst thuiskwam was ik stomverbaasd en dacht gelijk: hier moeten we iets mee.”

“Ik ben zelf altijd werkzaam geweest binnen de communicatie, onder andere bij Greenpeace. In mijn werk vind ik het belangrijk dat het milieu aandacht krijgt. Toen we besloten op grotere schaal te gaan motiveren en activeren, zijn we meer gedreven mensen gaan benaderen.” Inmiddels zijn ze met een club van vijf, waarin ieder zijn eigen expertise heeft en vormen ze een stichting met ANBI status. In samenwerking met Kiteflow, een supschool in Haarlem, werd de eerste SUPmission een groot succes. Sindsdien gaan ze van grofweg april tot en met oktober de grachten op.

SUPmissie

“Het is heel leuk om troep met elkaar op te ruimen, maar dat is niet het hoofddoel. Dat gaat nog een stapje verder.” Door middel van het suppen laat Marleen concreet zien wat je als individu kunt doen om jouw steentje bij te dragen. “Ik had ook artikelen of columns kunnen schrijven over het probleem van de plastic soep, maar dat is in mijn ogen veel minder effectief. Per missie vullen we zo’n zes tot zeven vuilniszakken afval en andere troep.” 

Marleen’s ondernemende houding werkt aanstekelijk. Naast de vaste SUPmissions die iedere eerste vrijdag van de maand plaatsvinden, kunnen deze nu ook door bedrijven, scholen en organisaties worden geboekt. Al deze missies hebben voorafgaand een belangrijk educatief stukje: “Bewustzijn creëren en laten zien waarom we doen wat we doen is misschien nog wel belangrijker dan die volle vuilniszakken.” Met SUPmission probeert Marleen vooral mensen te bereiken waarbij duurzaamheid nog geen onderdeel uitmaakt van hun dagelijks leven. “Haarlemmers die zich al sterk bewust zijn van hun ‘ecologische voetprint’ krijg ik zonder moeite mee. Vooral mensen die dit nog níét zijn wil ik motiveren en inspireren. Dat is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk wel het belangrijkst.”

Vroeg geleerd, oud gedaan

Leidt bewustzijn ook echt tot ander gedrag? Om een verschil te maken is het volgens Marleen van belang om kinderen zo vroeg mogelijk actief bewust te maken van de manier waarop zij kunnen bijdragen aan een schone, leefbare wereld. “Mijn dochters van zeventien worden nog wel eens moe van mijn ‘gedoe’. Ze zijn met hele andere dingen bezig, maar dat betekent niet dat we de hoop moeten verliezen. Het is een kwestie van blijven vertellen en elkaar durven aanspreken.”

Alleen in gesprek gaan is echter niet genoeg. Ondanks haar optimistische instelling kan de realiteit ook somber maken: “Ik geloof sterk in wat we met SUPmission doen, maar als ik om me heen kijk realiseer ik me ook dat het grote geheel niet beter wordt. Sterker nog: de problemen worden steeds groter. Veel milieuproblemen zijn te groot om nog om te keren en zullen vanaf bovenaf moeten worden aangepakt, maar dat is nog geen reden om als individu stil te blijven zitten.

Op grote schaal actievoeren

Net als Marleen zijn er een hele hoop mensen en organisaties die zich op vrijwillige basis inzetten voor hun omgeving. Hoe groot de omvang van hun bereik ook is, het signaal dat wordt afgegeven is luid en duidelijk: het is tijd voor actie. “Eigenlijk vind ik het ook schaamteloos dat burgers zich zo hard maken, terwijl er op andere niveaus geen of gebrekkig klimaatbeleid wordt gevoerd.”

Om hun impact nog groter te maken werkt SUPmission sinds kort samen met de Amsterdamse organisatie The Great Bubble Barrier. Zij leggen schermen aan in stromend water, die door bubbels te creëren kleine deeltjes plastic en ander afval naar een punt voert, waar dit vervolgens kan worden afgevoerd in containers. Samen met hen wil Marleen proberen uiteindelijk zo’n scherm in Haarlem te plaatsen, maar dit is een flinke investering. Daarom doneert SUPmission haar verdiensten grotendeels aan dit groene project. “Als je je echt wil inzetten voor een groenere wereld moet je daar nu eenmaal geen maandsalaris voor terug verwachten.” Terwijl Marleen ons uitlaat raapt ze gelijk nog even een prop papier van de straat: “practice what you preach, toch?”

Hup op je sup & clean up! Wil je meer weten over SUPmission, doneren, of zelf een supboard beklimmen? Op de site vind je alle informatie en mogelijkheden.

Foto’s gemaakt door Sandra.

Tekst

 

Beeld

 

OOK LEUK

ADVERTENTIE

VOLG ONS

 
Vorige
Vorige

Kerstpodcast Stadsdominee

Volgende
Volgende

Hoe je van een olifant een mug maakt