Wat jij moet weten over het Nachtnet

’s Avonds laat uitgaan in Amsterdam en dan je weg terug vinden naar Haarlem is altijd een gedoe. Want hoe kom je thuis? Momenteel zijn er drie opties. De taxi, de nachttrein naar Schiphol in combinatie met de Zuidtangent (bus N30) en bus N80. Al jaren wordt geschreeuwd dat dit beter kan en nu zijn er eindelijk weer initiatiefnemers binnen de Gemeente die zich hier hard voor willen maken. Zij vinden dat er een nachtverbinding moet komen met de trein: Haarlem op het Nachtnet!

Daar sta je dan, 3 uur ’s nachts in Amsterdam. ‘Het was geweldig, maar nu wil ik naar huis. Naar mijn eigen bed.’ Wat ga je doen? Het je nog genoeg poet voor een taxi? Of vind jij het niet erg om de toeristische route (bus 80!) naar huis te nemen, vergezeld door mensen die net zo dronken maar veel irritanter zijn dan jij. Je kan, tot slot, ook kiezen voor de trein/Zuidtangent combi. Mits jij het niet erg vindt om een ‘x’ aantal uur van je leven te verspillen. Neen! Er is geen optie, simpelweg omdat de NS het niet rendabel acht. Het Amsterdamse uitgaansleven begint er zelfs onder te lijden… Oké nu gaan we misschien iets te ver, maar duidelijk is, dat er veel behoefte is aan een Nachtnet.

Niet de eerste
Er zijn al een aantal partijen geweest die pleitten voor een nachtverbinding. Zoals Rood, de jongerenpartij van de SP. Zij hebben geslapen op station Haarlem om zo aandacht te vragen voor een nachtverbinding tussen Haarlem, Castricum, Alkmaar en Zaandam.

Ook Jaap Bakker van de SP heeft een verzoek ingediend bij de NS. Dit alles heeft tot op heden niet mogen baten. De NS is content over de busverbinding alsmede de bezettingsgraad van de eerste en laatste treinen. die beide stations met elkaar verbind. Die cijfers dateren uit 2010 en bij het inzien valt op dat zowel de eerste, als de laatste trein tussen Haarlem en Amsterdam relatief veel passagiers vervoeren. Verder worden de taxiritten van en naar Haarlem, maar ook de bezettingsgraad van de bussen hier niet genoemd. Dit zorgt voor een onvolledig beeld.

‘Houd het klein’
Maar er is hoop! De heren Jasper van Drost en Robbert Berkhout van GroenLinks en Sidney Visser van PvdA hebben hun handen ineengeslagen. Zij pakken het anders aan door het kleinschalig te houden. Gewoon een directe verbinding tussen Amsterdam en Haarlem op de vrijdag en zaterdag tussen half twee en zes. Ja, dit kan ook met een bus, maar de trein lijkt het meest praktisch.

De trein heeft de voorkeur omdat het niet zo idioot slingert als de bus. Als sardientjes in een blik, naast andere dronken passagiers die de vloer bevuilen met hun maaginhoud. Maar ook de tijdsduur om van A naar B te komen speelt mee. De trein is sneller,  biedt meer comfort en rijdt in een rechte lijn naar huis. Dat voelt goed! De kosten voor gebruik van het Nachnet zullen dan ook lager zijn dan bij de bus. Volgens Jasper van Drost is de NS al bezig met het berekenen van de kosten voor dit plan. Dit is zeer positief nieuws!

Steun op Facebook
Om het probleem onder de aandacht te brengen hebben de initiatiefnemers een Facebookpagina gemaakt met de naam Haarlem moet op het nachtnet. Binnen één dag wist deze pagina al 2500 likes te verkrijgen. Dit laat zien dat er veel animo is voor deze nachtverbinding. Met deze pagina willen zij naast aandacht genereren ook de Haarlemmers een kans geven om hun mening hierover te geven. Dus doe dat ook!

De volgende stappen zijn een debat en kleinere acties om mensen ervan bewust te maken dat er druk gewerkt wordt aan dit initiatief. Hiermee willen zij aan de gemeente maar vooral aan de provincie laten zien dat er een nachtelijke treinverbinding moet komen. Er is een sprankeltje hoop om de provincie over te halen hierin te investeren. Want hoe absurd is het dat de hoofdstad van de provincie niet eens op een goede, efficiënte manier in verbinding staat met de hoofdstad van Nederland?

Conclusie?
Uit alle reacties op de Facebookpagina blijkt dat de 2500 likers achter het plan staan. Verschillende mensen komen met voorbeelden over de huidige situatie. Zo vertelt iemand over het missen van de laatste trein waarna hij een omweg heeft moeten maken via Schiphol waardoor hij bijna twee uur heeft gedaan over zijn reis. Er zitten ook sceptici tussen die denken dat het niet gaat lukken, omdat eerdere pogingen mislukt zijn. Gelukkig gaat het hier dus om een kleinschaliger plan dan dat van vijf jaar geleden, waardoor de kans van slagen waarschijnlijk hoger ligt en de kosten lager.

Tekst

 
 

OOK LEUK

 

OOK LEUK

ADVERTENTIE

VOLG ONS

 
Vorige
Vorige

Line up Bevrijdingspop 2015!

Volgende
Volgende

Producer Colophon dropt een Tech-plaat!