Nieuwe huisstijl voor de Gemeente Haarlem…

De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan het ontwerp van de nieuwe huisstijl voor de gemeente Haarlem. Wat vooral opvallend is, is dat de ‘slinger’ van het Spaarne eruit gehaald is en dat de woorden ‘Gemeente Haarlem’ erbij zijn gekomen. 

Een nieuwe huisstijl

De nieuwe huisstijl moet een aantal problemen oplossen. De gemeente wil haar herkenbaarheid voor de stad duidelijker maken en de huisstijl meer geschikt maken voor online toepassingen. Daarbij moet de huisstijl ook gemakkelijker zijn voor gebruik intern. Al tien jaar gebruikte Haarlem de huisstijl met de rode vlakken, maar nu wilden ze een nieuwe, frissere look die eenvoudig toe te passen is. Bovendien kwam uit het communicatieonderzoek (onder een gekozen groep Haarlemmers) naar voren dat het oude logo van Haarlem vaak niet werd herkend. Om meer te worden herkend, is onder andere ‘gemeente’ toegevoegd aan het logo. Het Haarlemse wapen blijft uiteraard het beeldbepalende uitgangspunt in het logo.

Zowel offline als online

De vorige huisstijl is ontworpen in de tijd dat het internet nog niet zo’n grote rol speelde als nu. Die huisstijl maakte het dus onhandig om mee te werken online. Communicatief is de nieuwe huisstijl zowel offline als online gunstig. Wij burgers zullen voorlopig op de brieven die we ontvangen nog steeds het oude logo te zien krijgen. Dit komt doordat de gemeente werkt met verschillende applicaties voor brieven en in al die toepassingen moet de huisstijl nog worden ingebouwd. Dit kost dus wat extra tijd. Maar op campagneboodschappen van de gemeente zal je het nieuwe logo snel te zien krijgen. De parkeercampagne was zelfs al voorzien van de nieuwe stijl!

Logo

De gemeente Haarlem houdt dus het deel met de sterren en het zwaard, maar het nieuwe lettertype maakt het logo duidelijker en zakelijker. Het sierlijke is wat weggehaald.Toch is het jammer dat het logo (en de huisstijl) niet ontworpen is door een Haarlemse ontwerper, maar door een Amsterdams ontwerpbureau. Desalniettemin is het een duidelijk logo geworden, waar we de komende jaren nog graag naar kijken.

Tekst

 
 

OOK LEUK

 

OOK LEUK

ADVERTENTIE

VOLG ONS

 
Vorige
Vorige

Ruben Annink- Op je bek gaan en weer opstaan

Volgende
Volgende

Tom de Haan: preek Kerstnacht